Tuesday, December 20, 2011

Mendorong Pelajar Corot



Setelah sekian lama kita didedahkan dengan aplikasi dan teori barat tentang bagaimana mendidik manusia, namun kita terlupa bahawa junjungan besar Nabi Muhammad SAW telah lama menunjukkan jalan bagaimana harus kita menggunakan pendekatan dakwah yang lebih berkesan. Sabda Rasulullah SAW


 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ. (الإمام مالك)


 Dari Abu Hurairah, r.a., dari Nabi s.a.w., bahawa Baginda bersabda: "Aku tinggalkan dalam kalangan kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akansesat selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya, iaitu kitab Allah dan sunnah Rasulullah," (s.a.w.).
Ketika hadir ke Kursus Mendorong Pelajar Corot anjuran PTS Consultant pada 17 Disember lalu di Hotel De Palma Ampang, peserta didedahkan dengan 13 hadis Nabi yang memperlihatkan akhlak Rasul SAW dalam mendidik manusia dengan penuh bijaksana. Jelas sekali bahawa apa yang selama ini diamalkan oleh kita jelas tidak mengikut saranan yang ditunjukkan oleh baginda.
Sebagai manusia kita sentiasa dipengaruhi oleh emosi. Di dalam sebuah organisasi sekolah, bukan semua murid dilahirkan bijak pandai. Ada murid yang mempunyai masalah psikologi dan dipengaruhi oleh persekitaran yang tidak memihak. sebagai contoh saya berpeluang mengajar di kelas corot yang mana muridnya terdiri daripada pelbagai kaum dan mengandungi murid 'slow learner' yang masih tidak mahir membaca walaupun berusia 11 tahun. Namun begitu murid murid ini sebenarnya mempunyai potensi yang besar. Pihak organisasi hendak tidak hendak terpaksa meletakkan mereka di dalam kelas terakhir agar perjalanan akademik sekolah dapat berjalan lancar demi kepentingan semua pihak. Justeru adakalanya kita tidak memberi harapan langsung kepada mereka. Murid yang mempunyai masalah dan duduk di kelas corot amat berbeza dengan murid normal tetapi turut berada dikelas corot. Namun begitu guru juga sebagai manusia biasa dan sering dipengaruhi oleh emosi cuba sedaya upaya agar dapat membantu mereka dengan akedah paling terbaik.
Perbezaan Murid Bijak Corot dengan Murid Corot di kelas tercorot.
Adakalanya murid yang bijak terpaksa berada di kelas corot disebabkan pelbagai faktor antaranya lebihan pelajar dan juga faktor faktor semasa. Ini bukan bermakna mereka tidak mempunyai sebarang harapan. Saya bersetuju adakalanya guru tidak berperanan menaikkan self esteem murid dan menyebabkan mereka putus harapan. Murid corot di kelas tercorot terpaksa menghuni kelas paling belakang disebabkan keputusan peperiksaan yang tidak memberangsangkan. Murid ini yang lemah dari sudut 3M bukan dibiarkan terus oleh guru. Pihak sekolah memastikan mereka dibantu menerusi kelas pemulihan dan juga pelbagai teknik untuk memastikan objektif pendidikan negara tercapai iaitu murid menguasai kemahiran 3M(menulis,membaca,mengira). 
Entri ini saya khususkan untuk merujuk penyelidikan yang djalankan oleh Tim Psikologi Hadith dan mudah mudahan dapat diajdikan panduan untuk guru mendidik murid.
Bila kita berhadapan dengan murid yang rosak akhlak, apakah yang sebenarnya kita lakukan?. Bayangkan anda berhadapan dengan murid yang sentiasa membuat onar di sekolah seperti samseng,merokok,membuli dan pelbagai lagi kes berat. Bagi guru lelaki yang bukan kaunselor seperti saya, pernah juga kita mengambil tindakan kekerasan sebagai jalan penyelesaian. Selalunya kaedah kekerasan ini sangat berhasil(tetapi pada masa yang sama mengundang perilaku yang lebih negatif).Kesudahannya kita dapat mengawal mereka di sekolah(baca:bukan merubah terus mereka) walaupun mereka menyimpan perasaan benci yang amat sangat. Murid sekarang sangat pandai mencari jalan melepaskan diri. Beberapa kes yang kami selesaikan menggunakan kaedah ugutan ternyata dapat membongkar modus operandi kumpulan murid ini. Tetapi saya akui murid tersebut hanya tidak melakukan kesalahan di hadapan kami sahaja tetapi tetap tidak berubah bila kami tiada..


Justeru kita lihat bagaimana caranya Nabi Muhammad mendidik remaja yang rosak akhlaknya.
sumber:http://hadithpsikologi.blogspot.com/
Teknik Nabi Muhammad Melayan Remaja yang Rosak AkhlakMasalah remaja rosak akhlak adalah masalah sepanjang zaman. Ini bukan masalah masa ini sahaja.
Dalam rekod sejarah ada catatan yang menunjukkan bagaimana Nabi Muhammad melayan remaja yang rosak akhlak. Di bawah ini adalah salah satu catatan seperti itu: 

Pada suatu hari, ada seorang pemuda datang berjumpa dengan Nabi Muhammad. Dia berkata, “Saya telah bercumbu-cumbu dengan seorang perempuan dari pinggir kota. Saya sudah buat semuanya, kecuali bersetubuh dengannya. Sekarang saya datang ke hadapan tuan, maka hukumlah saya sebagaimana yang tuan mahu.” Saidina Umar memarahi remaja itu, katanya, “Allah menutupi kesalahan kamu jikalau kamu menutupi diri kamu sendiri!” Mendengar kata-kata Saidina Umar itu, Nabi Muhammad tidak bercakap apa-apa. Kemudian pemuda itu pergi dari situ. Nabi Muhammad segera menyuruh orang memanggilnya supaya datang semula. Kemudian beliau membacakan kepada remaja itu ayat ini: “Dan dirikanlah sembahyang itu pada pagi dan petang, dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan dosa daripada perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat.” Kemudian, ada seorang lelaki lain yang ada di situ bertanya, “Wahai Rasul Allah, apakah ayat itu ditujukan khusus untuk dia seorang sahaja, ataupun ayat itu ditujukan untuk semua orang?” Nabi Muhammad menjawab, “Untuk semua orang.”

 - Hadith ini direkodkan oleh Abu Daud.
Dalam peristiwa di atas beberapa prinsip yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad: 

1. Tidak mengucapkan kata-kata yang menyebabkan remaja itu berasa malu.
2. Tidak menyebabkan remaja itu berasa dirinya seorang yang kotor dan hina.
          3. Tidak memarahi remaja itu.
4. Tidak mengutuk, mengecam dan mengkritik sikapnya. 
5. Tidak menyalahkan sesiapa 
.6. Tidak cuba mencari punca kerosakan akhlak itu. 
7. Tidak menasihatinya. 
8. Tidak membodoh-bodohkannya.

Dalam peristiwa itu Nabi Muhammad hanya membacanya ayat Quran yang kandungannya menerangkan cara-cara membersihkan diri daripada dosa.
Cara bagaimana Nabi Muhammad melayan remaja yang rosak akhlak itu sangat berbeza dengan cara yang lazimnya kita gunakan.
 Kita sebagai manusia biasa tentu akan mengambil tindakan drastik apabila menghadapi situasi ini. Jalan mudah ialah mendenda,memanggil ibu bapa atau mengenakan hukuman berdasarkan buku peraturan sekolah. Namun Nabi tidak menggunakan emosi beliau dalam membentuk akhlak manusia. Apa yang anda akan lakukan sekiranya berhadapan dengan situasi ini?....(bersambung)

Monday, December 19, 2011

Tahniah Perlantikan Setpol Baru Menteri Pelajaran

Kami warga guru ingin merakamkan setinggi tahniah kepada Mohd Nardin Bin Awang diatas perlantikan sebagai Setiausaha Politik Menteri Pelajaran. Beliau merupakan bekas Setiausaha Agung Gabungan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) merupakan individu yang komited,strategis dan mempunyai pengalaman serta pengamatan yang luas. Kami juga berharap perlantikan beliau akan memberi manfaat yang besar kepada seluruh warga kementerian.Syabas dan Tahniah.


Tiga setiausaha politik angkat sumpah

2011/12/20
PUTRAJAYA: Tiga Setiausaha Politik baru mengangkat sumpah menyimpan rahsia, di hadapan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Razak, di Pejabat Perdana Menteri di sini hari ini. 
Mereka ialah Wong Nai Chee, Setiausaha Politik kepada Perdana Menteri; Mohd Nardin Awang, Setiausaha Politik kepada Menteri Pelajaran; dan Seah Toong Choon, Setiausaha Politik kepada Menteri Pengangkutan.


Nai Chee, 42, yang memiliki ijazah undang-undang dari Universiti Hull, United Kingdom adalah Ahli Jawatankuasa Pusat Pemuda MCA.


Tugas barunya itu berkuat kuasa 1 Disember lalu. 



Mohd Nardin, 48, pula yang berkelulusan dari Universiti Teknologi Mara memulakan tugas itu sejak 3 Oktober lalu. 



Beliau sebelum ini adalah Pegawai Khas kepada Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin. 



Seah, 55, memulakan tugas barunya pada 1 Julai lalu. 
Beliau sebelum ini turut berkhidmat sebagai Setiausaha Politik kepada Datuk Seri Kong Choo Ha ketika Kong menjadi Menteri Perumahan dan Kerajaan Tempatan. 
- BERNAMA 



Saturday, December 17, 2011

SBPA:Analisis kaca mata sendiri

Sehari dua ini heboh seantero Malaya berkenaan Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang bakal menggantikan Skim Saraan Malaysia (SSM) bermula januari depan. Aku nak ambil pot juga dalam membicarakan soal ini atas dasar kepentingan awam. Aku cuba memamahami dan menganalisis secara mudah mengikut kefahaman aku sebagai penjawat awam yang mengambil jurusan Pengurusan Sumber Manusia. Walaupun aku bukan penerima sijil dekan mahupun mendapat ijazah kelas pertama…aku cuba menggunakan hipotesis secara mudah supaya aku dan penjawat awam faham apa sebenarnya SBPA. Namun begitu aku cuba sedaya upaya disebabkan banyak versi SBPA ini mengikut kepala otak masing masing. Jadi mengikut pemahaman aku yang dangkal ini, SBPA adalah satu langkah transformasi perkhidmatan awam . Walaupun aku Cuma sempat sekejap dalam SSM…tak pernah langsung merasa SSB…aku Cuma pernah buat tugasan semasa belajar dulu berkenaan SSB-SSM. Posting ini khusus untuk membicarakan SBPA bagi Perkhidmatan Pendidikan.Maaf kepada penjawat awam lain kerana nak memahami bahasa pekeliling ini seperti juga laras bahasa akademik yang lain..berpinau bijik mata dan hampir muntah hijau…. SBPA Pendidikan ini ialah perubahan sistem skim perkhidmatan iaitu berkaitan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) dan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPPLD), Perkhidmatan Awam Persekutuan yang melibatkan struktur perkhidmatan merangkumi skim perkhidmatan, syarat perkhidmatan, gaji, elaun, kemudahan, dan persaraan serta faedah persaraan. Bila bercakap tentang skim..orang akan fikir tentang ganjaran iaitu gaji.Siapa yang tak mahu duit beb…tapi harus diingat…gaji itu hanya sebahagaian..banyak lagi yang perlu diambil kira iaitu kenaikan pangkat, kemudahan,penambahbaikan perkhidmatan. Kerajaan mengambil kira semua faktor termasuk kemampuan kerajaan untuk membayar gaji. Nak ke kerajaan berjanji bukan bukan tapi nanti bila cukup bulan duit gaji tak dibayar sebab tak mampu…so kena fikir semua sudut….ini kira kerajaan baik hati nak buat transformasi…kalau dikekalkan SSM pun ada kerajaan kesah?...so bersyukur beb dengan segala rezeki dan rahmat Allah. Kalau mengikut lecturer aku dulu Ab. Aziz Yusof(aku anggap sifu dalam Penilaian Prestasi sebab kalau nak lulus kelas dia mesti beli buku yang dia tulis sebab semuanya ada dalam tu)…sumber manusia ni bukan setakat gaji tapi beberapa isu berbangkit sedia ada yang berhubung kait pengurusan sumber manusia dalam organisasi. Isu isu tersebut merangkumi; (i) Persekitaran pengurusan sumber manusia yang mencakupi pengaruh diversiti, kekurangan tenaga kerja mahir, impak globalisasi, pengaruh perubahan, keprihatinan terhadap isu etika, keadilan pekerja; (ii) persekitaran perundangan; (iii) perekrutan dan pemilihan pekerja; (iv) latihan dan pembangunan pekerja (v) pembangunan kerjaya pekerja; (vi) penilaian prestasi; (vii) pengurusan pampasan dan faedah; (viii) kesihatan dan keselamatan pekerja; (ix) keganasan di tempat kerja; (x) gangguan seksual di tempat kerja; (xi) etika; (xii) persaraan pekerja; dan (xiii) sistem maklumat. Dalam konteks persekitaran global masa kini, isu-isu semasa yang berbangkit berhubung kait pengurusan sumber manusia pula termasuklah; (i) pengaruh faktor persekitaran seperti perubahan teknologi dan trend pekerjaan; (ii) keperluan kepada penggubalan serta pindaan undang-undang dan peraturan kerajaan yang relevan; (iii) pengaruh globalisasi; dan (iv) kemasukan buruh asing. Banyak beb JPA nak kena fikir……

. STRUKTUR PERKHIDMATAN
 Dalam SBPA struktur perkhidmatan pendidikan terbahagi kepada empat iaitu Kumpulan Premier(Ketua Pengarah Pelajaran),Kumpulan pengurusan Tertinggi(Jawatan Utama dan Gred Khas),Kumpulan pengurusan Profesional dan Kumpulan Pelaksana…Jadi cikgu cikgu termasuk dalam kumpulan pengurusan professional iaitu terbahagi kepada Gred 1 bagi Ijazah dan gred 2 bagi Diploma.

KELAYAKAN MINIMUM     SSM         SBPA             TAHAP
IJAZAH
                                                 DG54         DG1-6          GURU WIBAWA
                                                 DG52         DG1-5          GURU KANAN
                                                 DG48         DG1-4          GURU KANAN
                                                 DG44         DG1-2          PPPS
                                                 DG41         DG 1-1         PPPS
DIPLOMA
                                                 DGA38      DG 2-5        GB CEMERLANG/GK
                                                 DGA34      DG 2-3       GB/GURU KANAN
                                                 DGA32      DG 2-2       PPLD/PK/GURU BIASA
                                                 DGA29     DG 2-1        PPLD/GURU BIASA 

*PENDETA GURU IALAH JAWATAN BAGI GRED KHAS-KUMPULAN PENGURUSAN TERTINGGI.

Nampak tak jadual di atas? Yang bercita cita jadi pendeta guru kena berfikir dua kali sempat ke tidak.Mengikut kiraan matematik tahap satu,saya tempoh time based ialah 8 tahun bagi Dg1-1 ke DG1-2 8 tahun dari DG1-2 ke DG1-4,DG1-4 ke DG1-5(6 Tahun) manakala DG 1-5 ke 1-6 mengambil masa 3 tahun=Jumlah 25 Tahun servis untuk menjadi guru wibawa….kalau saya yang masuk servis pun dah 30-an maka saya mampu menjadi guru wibawa pada umur 54 tahun…atau Pendeta Guru bila berumur 58 tahun..(itu pun kalau tidak ambil opsyen exit policy).Maknanya berbanding SSM yang hanya mampu saya cecah ke DG52..SBPA membuka jalan yang agak luas kepada guru guru untuk ke Peringkat Pengurusan Tertinggi kalau ada rezeki.Jadi masih sempat menyimpan janggut panjang dan membawa tongkat untuk jadi pendeta guru.

KENAIKAN GAJI SEBARIS

 Isu ini yang menjadi perbualan hangat penjawat awam.Ada yang sampai menghempuk meja bila bercakap soal kenaikan gaji walaupun prestasi tidak seberapa. Tetapi saya masih belum dapat jadual yang paling sahih yang dikeluarkan oleh JPA sebab termasuk dalam lampiran C iaitu sulit.Katanya tidak boleh didedahkan kepada umum supaya peniaga tidak menaikkan harga barangan dan harga ayam serta sayur sawi akan meningkat sekali ganda.Tetapi pelbagai versi yang keluar dengan ada yang berkira kira nak keluar wish,vios dan sebagainya.Ada juga yang berangan nak tambah sofa baru dan tak terkecuali yang nak tambah isteri baru.pelbagai sifir digunakan dan saya tak tahu kaedah apa digunakan..nak kata Mokhdar..sifir 2x5 pun ada juga.Yang paling hampir ialah Pemindahan gaji kena ingat bukan yang berada di tangga gaji sekarang terus pergi ke tangga gaji baru yang sama tetapi pemindahan gaji ialah naik satu tangga gaji baru pada 2012 bagi SSM dan dipindahkan kepada mata gaji yang paling hampir pada SBPA.Contohnya pada tangga gaji saya ialah DG41 P1T6 iaitu RM 2148.10 maka gred saya akan berpindah ke DG1-1 T3 iaitu RM2385.Kenaikan RM236.90.Ramai yang salah faham kenaikan T6 ke T6 juga iaitu RM3075(beza RM927)..lumayan kalau betul beb. Dari sudut positif tiada lagi penjawat awam yang gajinya terhantuk di dinding dan tidak bergerak sampai pencen. Ini antara polisi terbaru kerajaan dalam membantu Penjawat Awam.Bagi aku kalau nak mengira tak puas hati, gaji enam juta sebulan pun manusia takkan berpuas hati….. Exit Policy Ini yang menjadi ketidakpuasan hati termasuk union.pemahaman saya ialah exit policy ialah jalan keluar kepada penjawat awam yang tidak kompetens iaitu penilaian SKT di bawah 70% serta ketidakupayaan menjalankan tugas. Persoalan yang bermain dibenak saya ialah bagaimana penjawat awam yang berumur 40 tahu ditakdirkan lumpuh akibat strok?adakah beliau akan dikekalkan dalam perkhidmatan atau akan dikenakan exit policy? Bagi memastikan kecemerlangan penyampaian Perkhidmatan Awam, Kerajaan memperkukuhkan dasar pemisah dengan mengambil tindakan tegas untuk mengeluarkan pegawai berprestasi rendah dan bermasalah. Dasar ini juga menyediakan laluan keluar bagi pegawai berprestasi yang tiada peluang kemajuan kerjaya serta pegawai yang menghadapi masalah kesihatan yang menjejaskan keupayaannya untuk menjalankan tugas.(para 91)

Penilaian Prestasi PTK akan diubah kepada PROSPEK(tak tahu bagaimana bentuknya lagi).Prospek ini ada 2 iaitu penilaian Kompetensi dan Potensi(PKP) dan Pembangunan Kompetensi dan Potensi.PPP gred 1-1 hingga 1-5 yang terlibat dalam pengurusan pentadbiran dan penyeliaan perlu menghadapi kedua dua PKP dan BKP manakala yang tidak terlibat dengan pengurusan pentadbiran dan gred 2-1 hingga 2-2 hanya perlu PKP sahaja bagi urusan kenaikan pangkat. Bagi penjawat awam yang baru dilantik..mereka perlu menghadiri Prongran Transformasi Minda bagi pengesahan Jawatan..(ala ala KISSM gitu ke?) Sistem penilaian prestasi baru yang lebih menyeluruh diperkenalkan meliputi penggunaan kaedah pelbagai penilai (multi-rater), KPI dan LNPT yang ditambah baik.Sistem penilaian prestasi baru ini lebih inklusif, adil dan telus selaras dengan keperluan 21 perkhidmatan dan mengandungi elemen baru kompetensi seperti idea inovatif dan kreatif serta sumbangan aktif pegawai di luar tugas rasmi.(para 89) 

KENAIKAN GAJI TAHUNAN 

Melebihi sasaran signifikan 15% melebihi sasaran 8% menepati sasaran 5%.Tidak menepati sasaran tiada kenaikan gaji. Petikan daripada pandangan beberapa pihak
Syed Abdullah Jamalullail
 Pada keseluruhannya Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) menjadi citarasa semua warga penjawat awam seramai 1.4 juta..Sudah tentu mereka ini akan menerimanya dengan ikhlas hati tetapi yang menjadi pertikaian dan rasa tidak puas hati diantara kalangan penjawat awam ialah kaeadah cara permarkahan yang dikenakan bagi setiap kakitangan yang sudah tentu dinilaikan olih Ketua Jabatan masing-masing. Markah penilaian yang dimaksudkan adalah saperti berikut: Mungkin ianya kurang tepat sebelum keluarnya pekeliling dan surat tawaran itu. a) 95% keatas mendapat kenaikan gaji tahunan sebanyak 15% daripada gaji pokok b) 85% hingga 95% mendapat kenaikan gaji tahunan sebanyak 8% c) 75% tiada kenaikan gaji d) Dan dibawah daripada 70% disyorkan berhenti Adalah sesuatu yang janggal apabila tidak bernasib baik jika sekiranya mendapat ketua Jabatan atau Ketua Unit yang cengeh (bengkeng) dan yang tidak ada timbang rasa kerana ianya selalu berlaku dan yang menjadi mangsanya adalah penjawat awam bawahan.Mana tidaknya ada diantara bos yang 'kedekut' untuk memberikan markah dan tidak kurang juga yang mempunyai sikap pilih kasih serta yang paling kakitangan awam risau sekali ialah adanya diskriminasi terhadap kakitangannya sendiri. Diharap pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kaji semula kaedah kenaikan gaji tahunan ini agar ianya lebih berlaku adil kepada semua penjawat awam. Dicadangkan supaya jika sekiranya hendak dilaksanakan juga sistem kenaikan gaji mengikut SBPA ini pertama sekali hendaklah pastikan ketua Jabatan yang 'menahan' kenaikan gaji atau memberikan arahan memberhentikan kerja kakitangan bawahannya itu memberikan tunjuk sebab dan dibawa ke Jemaah Penilaian yang terdiri daripada pegawai-Pegawai JPA untuk dipertimbangkan seadil-adilnya dan bukan dari kalangan Penilai daripada Jabatan itu sendiri supaya lebih telus dan adil. Sebagai contoh di jabatan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang mempunyai kuasa autonominya tersendiri di mana mudah bagi pengurusan menaikkan gaji dengan prestasi yang cemerlang di kalangan mereka sesama sendiri dimana difahamkan selalunya mempunyai kakitangan yang ada hubungkaitnya dengan talian persaudaraan masing-masing terutama sekali bila adanya saudara mara bos bekerja disitu. Wallahhualam.. 

 ELAUN DAN IMBUHAN 
Prinsip, kadar dan syarat-syarat bayaran Imbuhan Tetap yang berkuat kuasa dikekalkan di bawah SBPA.P(para 77) 

UMUR PERSARAAN PAKSA 60 TAHUN 

Bagi pegawai yang dilantik pada atau selepas 1 Januari 2012, umur persaraan paksa adalah 60 tahun. Bagi pegawai yang kini tertakluk kepada umur persaraan paksa 55 tahun, 56tahun atau 58 tahun, pegawai akan ditawar opsyen melanjutkan perkhidmatan sehingga umur persaraan paksa 60 tahun. Borang opsyen pelanjutan umur persaraan paksa 60 tahun seperti

PENOLAKAN OPSYEN SBPA 

Bagi pegawai dalam kategori ini yang tidak bersetuju menerima opsyen SBPA, pegawai akan kekal atas skim perkhidmatan asal serta tertakluk kepada terma dan syarat perkhidmatan sistem saraan yang terpakai bagi pegawai sebelum 1 Januari 2012.

 Justeru ini hanyalah analisis dangkal aku sahaja.Sebarang kepastian harus dirujuk kepada pihak Jabatan Perkhidmatan Awam selaku pihak yang lebih kompeten dalam melakukan penerangan berkenaan SBPA. Mahu tidak mahu kita sebagai penjawat awam harus menerima apa sahaja keputusan pihak yang berautoriti dan kita harap pihak Cuepacs dan NUTP dapat membantu mencari jalan penyelesaian terbaik mengikut kaedah win-win situation. Kami Yang menurut perintah sentiasa akur demi kebaikan semua pihak serta menjunjug di atas batu jemala agar perkhidmatan yang kita berikan akan member kebaikan kepada rakyat jelata demi amanah yang kita pikul ini. Sekian dengan ini saya mohon mencadangkan……