Tuesday, November 22, 2011

HAC dan keputusan UPSR yang Mengkagumkan


Warga SKDK yang komited.prihatin.terbaeek.....speechless


Awas! Entri ini tidak menggunakan Bahasa melayu Tinggi(BMT)

Hari Anugerah Cemerlang (HAC) merupakan acara wajib bagi guru,murid dan sekolah.Ianya sangat bermakna walaupun sekecil kecil majlis sehinggalah secara besar besaran.pelbagai nama diletakkan..dari majlis graduasi,hari anugerah,hari penyampaian hadiah dan apa saja namanya...matlamatnya sangat jelas...memberi pengiktirafan kepada murid yang berjaya. Bukan nilai hadiah menjadi ukuran tetapi motivasi dan ganjaran sangat perlu di dalam proses penambahbaikan pembelajaran dan pengajaran.


HAC sudah berlalu...dan kemudian disusuli dengan cuti panjang...yang bercuti adalah murid. Aku mengambil beberapa hari untuk berehat sebelum hadir semula kesekolah untuk pemurnian e-rekod mengajar,mengecat tandas dan fokus utama ialah untuk memastikan makmal komputer diselenggara. sebagai Guru Penyelaras ICT,aku mengambil inisiatif untuk memeriksa kebolehgunaan sistem rangkaian(tahun depan akan digunakan sebagai makmal bahasa MBMMBI),baikpulih komputer dan keceriaan. Sekadar yang mampu mengikut kepakaran aku sahaja. Makmal kami menghadapi sedikit masalah dari segi penyambungan kabel dan rangkaian yang sudah lama.

Berbalik kepada HAC, ini kali ketiga aku meraikannya di SKDK. Tiada kata yang mampu diucapkan...Hebat,Mantap,bergaya...Hasil usaha dan kerjasama semua guru dan pentadbir, HAC SKDK sentiasa gemilang dan dipenuhi dengan pelbagai kejutan. Semangat semua guru sememangnya berada di tahap paling tinggi. Bermula 2 hari sebelum majlis hinggalah akhirnya...semua rakan setugasku sangat komited malah sehingga ke tengah malam membawa anak dan suami untuk memabantu sama. Dengan tema korporat dan futuristik, warna merah menjadi warna tema utama.

Kali ini aku menjadi AJK persembahan. Hampir dua bulan melatih beberapa murid dan membentuk kumpulan muzik 'Cilik". Mereka sangat berbakat dan aku mengesan bakat mereka pada tahun lalu.Hasrat aku ialah untuk membentuk sebuah kumpulan muzik kanak kanak yang mahir bermain alat muzik..bukan untuk menggalakkan mereka menjadi artis tetapi lebih baik guru membimbing mereka berbanding membiarkan mereka membuang masa dengan begitu saja.Aku dan Chegu abul mengambil inisisatif...membawa mereka berlatih di studio "greenCherry' selama sebulan( free ke?..mana ada free zaman sekarang).Pakai duit sendiri...kan kerajaan bagi banyak sampai ramai yang dengki...beli gitar elektrik dengan mengepau sesiapa yang sempat..thanks a lot cikgu abul...my super senior and my partner. Kami seronok dan gembira melatih anak anak murid ini...bukan kerana hendakkan nama...malah tak dapat apa apa pun.Seriously aku tidak tahu apa apa tentang muzik,tidak reti bermain apa jenis alat muzik pun..malah aku bukan guru muzik jua...yang aku tahu ialah sekali sekali berkaroke jamban bersama si ada chabang dengan suara yang aku rasa sangat sedap tetapi menyakitkan telinga mereka yang mendengarnya.



Kami tidak pernah berkisah tentang kerja..berilah apa saja tugas...akan kami junjung di atas batu jemala kami.Semuanya atas sebab cintanya kami terhadap dunia pendidikan.

HAC bermula dengan lancar dan dirasmikan dengan penuh gilang gemilang oleh Dato' Dr Shafei Abdullah, SETPOL Menteri Kewangan.Dato' Shafie Wangsa Maju dengan SKDK sangat akrab.Beliau banyak membantu sementelah anak anak beliau merupakan warga skdk juga. Bagi aku beliau ni sangat bermotivasi...bukan sebab dia orang politik tapi aku suka speech dia..very humble,tajam dan bersemangat malah sebagai bekas guru..dia faham situasi dunia pendidikan. Bukan aku nak up orang politik...aku dah biasa asam garam dunia politik..5 tahun jugak aku berkecimpung dengan dunia politik tapi sekarang dah malas dah rasanya...pening kepala woi...

Soft launching tahun ni sedikit simple...kalau tahun lepas pakai smoke screen,tahun ini pakai kapsul then netbook kuar dari bawah...bagi aku 2 tahun lepas sangat terbaik...laser ikan paus. Tetapi jasa baik abang zul sangat dihargai.Kalau kat tempat lain selamba sahaja dia caj RM100k kalau ikut pada alat dia...tapi ini parent prihatin walaupun anak dia yang sekolah kat SKDK dulu dah anak satu.

Aku berdebar menunggu 'Cilik' perform. Sehari sebelum kejadian aku terpaksa ganti penyanyi atas advise rakan rakan. Penyanyi asal bukan takder bakat tapi maybe belum bersedia untuk berhadapan dengan audien yang ramai..apapun masih ada masa. Mujur rakan rakan cadangkan penyanyi yang dah boleh menyanyi so lega hatiku.

Syukur...'cilik' perform dengan bagus sekali...smooth and clean walaupun drummer asyik kelaut...aku lihat parent sangat teruja..dan memberi sokongan. Lagu 'cinta muka buku' dan kenanganku menjadi turning point kepada persembahan HAC..(ceh masuk bakul sendiri angkat)..bukan aku kata tapi bos yang kata yang beliau sangat puas hati walaupun soft launch nampak macam simple sangat.



Kumpulan Cilik dan Manager mereka

Cilik (isham-gitaris,daniel-bass,nasrul-drummer,siwan-vokal) adalah sebahagian daripada permata skdk yang perlu digilap..dan tahun depan aku akan cari lebih ramai bakat bakat...bukan melalaikan mereka dengan muzik tapi pendidikan memerlukan pelbagai elemen...kalau tidak masakan subjek muzik perlu di ajar.Tentang hukum bermain alat muzik rasanya aku bukan orang yang wajar untuk membicarakannya..aku sekadar 4 senawi saja...sebelum ini aku terpaksa cari bebudak ni dekat cc..tapi syukur dengan training ni..kurang sikit mereka buang masa..tahun depan mereka dah darjah 6 so aku kena cari pelapis...itupun kalau ada alat muzik...mau sewa barai gak.

Cabaran melatih 'Cilik' sangat berbaloi. Hanya Isham yang 'gifted' yang lain 'zero' tetapi mereka sangat berbakat dan aku perlu angkat topi kepada cikgu saiful (polpot) SKTM yang sudi train bebudak nih...thanks bro.

Klimaksnya ialah pengumuman keputusan UPSR...38 murid berhasil mendapat 5A manakala 31 4A 1B.Janji Dato shafei kalau 50 orang beliau akan hadiahkan RM5k namun tidak berhasil. SKDK mencatatkan peningkatan di dalam semua subjek.Malah hampir mencapai sasaran GPS 1.8(dapat 1.88).Jumlah 5A meningkat dari tahun lalu 35 orang dan yang paling manis kami berjaya meninggalkan pencabar kami sk wangsa jaya....
Disebalik kegembiraan..aku merasa sedih juga kerana ada beberapa murid yang tidak berjaya mendapat 5A..yang pada aku 'they deserve it'..tapi rezeki telah tersurat....walaupun aku hanya ajar 2 kelas..itupun subjek KH...dan aku mendoakan agar mereka semua terus sukses..dan word Dato' shafie yang paling mengesankan ialah.."success is not a destination,i'ts a journey"

dan HAC ini mungkin yang terakhir buat big boss kami yang bakal bersara..Tuan Hj Zul.

1 comment: