Sehari dua ini heboh seantero Malaya berkenaan Skim Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) yang bakal menggantikan Skim Saraan Malaysia (SSM) bermula januari depan. Aku nak ambil pot juga dalam membicarakan soal ini atas dasar kepentingan awam. Aku cuba memamahami dan menganalisis secara mudah mengikut kefahaman aku sebagai penjawat awam yang mengambil jurusan Pengurusan Sumber Manusia. Walaupun aku bukan penerima sijil dekan mahupun mendapat ijazah kelas pertama…aku cuba menggunakan hipotesis secara mudah supaya aku dan penjawat awam faham apa sebenarnya SBPA. Namun begitu aku cuba sedaya upaya disebabkan banyak versi SBPA ini mengikut kepala otak masing masing. Jadi mengikut pemahaman aku yang dangkal ini, SBPA adalah satu langkah transformasi perkhidmatan awam . Walaupun aku Cuma sempat sekejap dalam SSM…tak pernah langsung merasa SSB…aku Cuma pernah buat tugasan semasa belajar dulu berkenaan SSB-SSM. Posting ini khusus untuk membicarakan SBPA bagi Perkhidmatan Pendidikan.Maaf kepada penjawat awam lain kerana nak memahami bahasa pekeliling ini seperti juga laras bahasa akademik yang lain..berpinau bijik mata dan hampir muntah hijau….
SBPA Pendidikan ini ialah perubahan sistem skim perkhidmatan iaitu berkaitan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Siswazah (PPPS) dan Pegawai Perkhidmatan Pendidikan Lepasan Diploma (PPPLD), Perkhidmatan Awam Persekutuan yang melibatkan struktur perkhidmatan merangkumi skim perkhidmatan, syarat perkhidmatan, gaji, elaun, kemudahan, dan persaraan serta faedah persaraan. Bila bercakap tentang skim..orang akan fikir tentang ganjaran iaitu gaji.Siapa yang tak mahu duit beb…tapi harus diingat…gaji itu hanya sebahagaian..banyak lagi yang perlu diambil kira iaitu kenaikan pangkat, kemudahan,penambahbaikan perkhidmatan. Kerajaan mengambil kira semua faktor termasuk kemampuan kerajaan untuk membayar gaji. Nak ke kerajaan berjanji bukan bukan tapi nanti bila cukup bulan duit gaji tak dibayar sebab tak mampu…so kena fikir semua sudut….ini kira kerajaan baik hati nak buat transformasi…kalau dikekalkan SSM pun ada kerajaan kesah?...so bersyukur beb dengan segala rezeki dan rahmat Allah.
Kalau mengikut lecturer aku dulu Ab. Aziz Yusof(aku anggap sifu dalam Penilaian Prestasi sebab kalau nak lulus kelas dia mesti beli buku yang dia tulis sebab semuanya ada dalam tu)…sumber manusia ni bukan setakat gaji tapi beberapa isu berbangkit sedia ada yang berhubung kait pengurusan sumber manusia dalam organisasi. Isu isu tersebut merangkumi; (i) Persekitaran pengurusan sumber manusia yang mencakupi pengaruh diversiti, kekurangan tenaga kerja mahir, impak globalisasi, pengaruh perubahan, keprihatinan terhadap isu etika, keadilan pekerja; (ii) persekitaran perundangan; (iii) perekrutan dan pemilihan pekerja; (iv) latihan dan pembangunan pekerja (v) pembangunan kerjaya pekerja; (vi) penilaian prestasi; (vii) pengurusan pampasan dan faedah; (viii) kesihatan dan keselamatan pekerja; (ix) keganasan di tempat kerja; (x) gangguan seksual di tempat kerja; (xi) etika; (xii) persaraan pekerja; dan (xiii) sistem maklumat. Dalam konteks persekitaran global masa kini, isu-isu semasa yang berbangkit berhubung kait pengurusan sumber manusia pula termasuklah; (i) pengaruh faktor persekitaran seperti perubahan teknologi dan trend pekerjaan; (ii) keperluan kepada penggubalan serta pindaan undang-undang dan peraturan kerajaan yang relevan; (iii) pengaruh globalisasi; dan (iv) kemasukan buruh asing. Banyak beb JPA nak kena fikir……
.
STRUKTUR PERKHIDMATAN
Dalam SBPA struktur perkhidmatan pendidikan terbahagi kepada empat iaitu Kumpulan Premier(Ketua Pengarah Pelajaran),Kumpulan pengurusan Tertinggi(Jawatan Utama dan Gred Khas),Kumpulan pengurusan Profesional dan Kumpulan Pelaksana…Jadi cikgu cikgu termasuk dalam kumpulan pengurusan professional iaitu terbahagi kepada Gred 1 bagi Ijazah dan gred 2 bagi Diploma.
KELAYAKAN MINIMUM SSM SBPA TAHAP
IJAZAH
DG54 DG1-6 GURU WIBAWA
DG52 DG1-5 GURU KANAN
DG48 DG1-4 GURU KANAN
DG44 DG1-2 PPPS
DG41 DG 1-1 PPPS
DIPLOMA
DGA38 DG 2-5 GB CEMERLANG/GK
DGA34 DG 2-3 GB/GURU KANAN
DGA32 DG 2-2 PPLD/PK/GURU BIASA
DGA29 DG 2-1 PPLD/GURU BIASA
Nampak tak jadual di atas? Yang bercita cita jadi pendeta guru kena berfikir dua kali sempat ke tidak.Mengikut kiraan matematik tahap satu,saya tempoh time based ialah 8 tahun bagi Dg1-1 ke DG1-2
8 tahun dari DG1-2 ke DG1-4,DG1-4 ke DG1-5(6 Tahun) manakala DG 1-5 ke 1-6 mengambil masa 3 tahun=Jumlah 25 Tahun servis untuk menjadi guru wibawa….kalau saya yang masuk servis pun dah 30-an maka saya mampu menjadi guru wibawa pada umur 54 tahun…atau Pendeta Guru bila berumur 58 tahun..(itu pun kalau tidak ambil opsyen exit policy).Maknanya berbanding SSM yang hanya mampu saya cecah ke DG52..SBPA membuka jalan yang agak luas kepada guru guru untuk ke Peringkat Pengurusan Tertinggi kalau ada rezeki.Jadi masih sempat menyimpan janggut panjang dan membawa tongkat untuk jadi pendeta guru.
KENAIKAN GAJI SEBARIS
Isu ini yang menjadi perbualan hangat penjawat awam.Ada yang sampai menghempuk meja bila bercakap soal kenaikan gaji walaupun prestasi tidak seberapa. Tetapi saya masih belum dapat jadual yang paling sahih yang dikeluarkan oleh JPA sebab termasuk dalam lampiran C iaitu sulit.Katanya tidak boleh didedahkan kepada umum supaya peniaga tidak menaikkan harga barangan dan harga ayam serta sayur sawi akan meningkat sekali ganda.Tetapi pelbagai versi yang keluar dengan ada yang berkira kira nak keluar wish,vios dan sebagainya.Ada juga yang berangan nak tambah sofa baru dan tak terkecuali yang nak tambah isteri baru.pelbagai sifir digunakan dan saya tak tahu kaedah apa digunakan..nak kata Mokhdar..sifir 2x5 pun ada juga.Yang paling hampir ialah
Pemindahan gaji kena ingat bukan yang berada di tangga gaji sekarang terus pergi ke tangga gaji baru yang sama tetapi pemindahan gaji ialah naik satu tangga gaji baru pada 2012 bagi SSM dan dipindahkan kepada mata gaji yang paling hampir pada SBPA.Contohnya pada tangga gaji saya ialah DG41 P1T6 iaitu RM 2148.10 maka gred saya akan berpindah ke DG1-1 T3 iaitu RM2385.Kenaikan RM236.90.Ramai yang salah faham kenaikan T6 ke T6 juga iaitu RM3075(beza RM927)..lumayan kalau betul beb. Dari sudut positif tiada lagi penjawat awam yang gajinya terhantuk di dinding dan tidak bergerak sampai pencen. Ini antara polisi terbaru kerajaan dalam membantu Penjawat Awam.Bagi aku kalau nak mengira tak puas hati, gaji enam juta sebulan pun manusia takkan berpuas hati…..
Exit Policy
Ini yang menjadi ketidakpuasan hati termasuk union.pemahaman saya ialah exit policy ialah jalan keluar kepada penjawat awam yang tidak kompetens iaitu penilaian SKT di bawah 70% serta ketidakupayaan menjalankan tugas. Persoalan yang bermain dibenak saya ialah bagaimana penjawat awam yang berumur 40 tahu ditakdirkan lumpuh akibat strok?adakah beliau akan dikekalkan dalam perkhidmatan atau akan dikenakan exit policy?
Bagi memastikan kecemerlangan penyampaian Perkhidmatan Awam, Kerajaan memperkukuhkan dasar pemisah dengan mengambil tindakan tegas untuk mengeluarkan pegawai berprestasi rendah dan bermasalah. Dasar ini juga menyediakan laluan keluar bagi pegawai berprestasi yang tiada peluang kemajuan kerjaya serta pegawai yang menghadapi masalah kesihatan yang menjejaskan keupayaannya untuk menjalankan tugas.(para 91)
Penilaian Prestasi
PTK akan diubah kepada PROSPEK(tak tahu bagaimana bentuknya lagi).Prospek ini ada 2 iaitu penilaian Kompetensi dan Potensi(PKP) dan Pembangunan Kompetensi dan Potensi.PPP gred 1-1 hingga 1-5 yang terlibat dalam pengurusan pentadbiran dan penyeliaan perlu menghadapi kedua dua PKP dan BKP manakala yang tidak terlibat dengan pengurusan pentadbiran dan gred 2-1 hingga 2-2 hanya perlu PKP sahaja bagi urusan kenaikan pangkat. Bagi penjawat awam yang baru dilantik..mereka perlu menghadiri Prongran Transformasi Minda bagi pengesahan Jawatan..(ala ala KISSM gitu ke?)
Sistem penilaian prestasi baru yang lebih menyeluruh diperkenalkan meliputi penggunaan kaedah pelbagai penilai (multi-rater), KPI dan LNPT yang ditambah baik.Sistem penilaian prestasi baru ini lebih inklusif, adil dan telus selaras dengan keperluan 21 perkhidmatan dan mengandungi elemen baru kompetensi seperti idea inovatif dan kreatif serta sumbangan aktif pegawai di luar tugas rasmi.(para 89)
KENAIKAN GAJI TAHUNAN
Melebihi sasaran signifikan 15% melebihi sasaran 8% menepati sasaran 5%.Tidak menepati sasaran tiada kenaikan gaji.
Petikan daripada pandangan beberapa pihak
Syed Abdullah JamalullailPada keseluruhannya Sistem Saraan Baru Perkhidmatan Awam (SBPA) menjadi citarasa semua warga penjawat awam seramai 1.4 juta..Sudah tentu mereka ini akan menerimanya dengan ikhlas hati tetapi yang menjadi pertikaian dan rasa tidak puas hati diantara kalangan penjawat awam ialah kaeadah cara permarkahan yang dikenakan bagi setiap kakitangan yang sudah tentu dinilaikan olih Ketua Jabatan masing-masing. Markah penilaian yang dimaksudkan adalah saperti berikut: Mungkin ianya kurang tepat sebelum keluarnya pekeliling dan surat tawaran itu. a) 95% keatas mendapat kenaikan gaji tahunan sebanyak 15% daripada gaji pokok b) 85% hingga 95% mendapat kenaikan gaji tahunan sebanyak 8% c) 75% tiada kenaikan gaji d) Dan dibawah daripada 70% disyorkan berhenti Adalah sesuatu yang janggal apabila tidak bernasib baik jika sekiranya mendapat ketua Jabatan atau Ketua Unit yang cengeh (bengkeng) dan yang tidak ada timbang rasa kerana ianya selalu berlaku dan yang menjadi mangsanya adalah penjawat awam bawahan.Mana tidaknya ada diantara bos yang 'kedekut' untuk memberikan markah dan tidak kurang juga yang mempunyai sikap pilih kasih serta yang paling kakitangan awam risau sekali ialah adanya diskriminasi terhadap kakitangannya sendiri. Diharap pihak Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA) kaji semula kaedah kenaikan gaji tahunan ini agar ianya lebih berlaku adil kepada semua penjawat awam. Dicadangkan supaya jika sekiranya hendak dilaksanakan juga sistem kenaikan gaji mengikut SBPA ini pertama sekali hendaklah pastikan ketua Jabatan yang 'menahan' kenaikan gaji atau memberikan arahan memberhentikan kerja kakitangan bawahannya itu memberikan tunjuk sebab dan dibawa ke Jemaah Penilaian yang terdiri daripada pegawai-Pegawai JPA untuk dipertimbangkan seadil-adilnya dan bukan dari kalangan Penilai daripada Jabatan itu sendiri supaya lebih telus dan adil. Sebagai contoh di jabatan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) yang mempunyai kuasa autonominya tersendiri di mana mudah bagi pengurusan menaikkan gaji dengan prestasi yang cemerlang di kalangan mereka sesama sendiri dimana difahamkan selalunya mempunyai kakitangan yang ada hubungkaitnya dengan talian persaudaraan masing-masing terutama sekali bila adanya saudara mara bos bekerja disitu. Wallahhualam..
ELAUN DAN IMBUHAN
Prinsip, kadar dan syarat-syarat bayaran Imbuhan Tetap yang berkuat kuasa dikekalkan di bawah SBPA.P(para 77)
UMUR PERSARAAN PAKSA 60 TAHUN
Bagi pegawai yang dilantik pada atau selepas 1 Januari 2012, umur persaraan paksa adalah 60 tahun. Bagi pegawai yang kini tertakluk kepada umur persaraan paksa 55 tahun, 56tahun atau 58 tahun, pegawai akan ditawar opsyen melanjutkan perkhidmatan sehingga umur persaraan paksa 60 tahun. Borang opsyen pelanjutan umur persaraan paksa 60 tahun seperti
PENOLAKAN OPSYEN SBPA
Bagi pegawai dalam kategori ini yang tidak bersetuju menerima opsyen SBPA, pegawai akan kekal atas skim perkhidmatan asal serta tertakluk kepada terma dan syarat perkhidmatan sistem saraan yang terpakai bagi pegawai sebelum 1 Januari 2012.
Justeru ini hanyalah analisis dangkal aku sahaja.Sebarang kepastian harus dirujuk kepada pihak Jabatan Perkhidmatan Awam selaku pihak yang lebih kompeten dalam melakukan penerangan berkenaan SBPA. Mahu tidak mahu kita sebagai penjawat awam harus menerima apa sahaja keputusan pihak yang berautoriti dan kita harap pihak Cuepacs dan NUTP dapat membantu mencari jalan penyelesaian terbaik mengikut kaedah win-win situation. Kami Yang menurut perintah sentiasa akur demi kebaikan semua pihak serta menjunjug di atas batu jemala agar perkhidmatan yang kita berikan akan member kebaikan kepada rakyat jelata demi amanah yang kita pikul ini.
Sekian dengan ini saya mohon mencadangkan……
No comments:
Post a Comment