Tuesday, December 20, 2011

Mendorong Pelajar Corot



Setelah sekian lama kita didedahkan dengan aplikasi dan teori barat tentang bagaimana mendidik manusia, namun kita terlupa bahawa junjungan besar Nabi Muhammad SAW telah lama menunjukkan jalan bagaimana harus kita menggunakan pendekatan dakwah yang lebih berkesan. Sabda Rasulullah SAW


 عَنْ أَبِي هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللَّهُ عَنْهُ أَنَّ رَسُولَ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ قَالَ تَرَكْتُ فِيكُمْ أَمْرَيْنِ لَنْ تَضِلُّوا مَا تَمَسَّكْتُمْ بِهِمَا كِتَابَ اللَّهِ وَسُنَّةَ نَبِيِّهِ. (الإمام مالك)


 Dari Abu Hurairah, r.a., dari Nabi s.a.w., bahawa Baginda bersabda: "Aku tinggalkan dalam kalangan kamu dua perkara yang kamu tidak sekali-kali akansesat selagi kamu berpegang teguh kepada keduanya, iaitu kitab Allah dan sunnah Rasulullah," (s.a.w.).
Ketika hadir ke Kursus Mendorong Pelajar Corot anjuran PTS Consultant pada 17 Disember lalu di Hotel De Palma Ampang, peserta didedahkan dengan 13 hadis Nabi yang memperlihatkan akhlak Rasul SAW dalam mendidik manusia dengan penuh bijaksana. Jelas sekali bahawa apa yang selama ini diamalkan oleh kita jelas tidak mengikut saranan yang ditunjukkan oleh baginda.
Sebagai manusia kita sentiasa dipengaruhi oleh emosi. Di dalam sebuah organisasi sekolah, bukan semua murid dilahirkan bijak pandai. Ada murid yang mempunyai masalah psikologi dan dipengaruhi oleh persekitaran yang tidak memihak. sebagai contoh saya berpeluang mengajar di kelas corot yang mana muridnya terdiri daripada pelbagai kaum dan mengandungi murid 'slow learner' yang masih tidak mahir membaca walaupun berusia 11 tahun. Namun begitu murid murid ini sebenarnya mempunyai potensi yang besar. Pihak organisasi hendak tidak hendak terpaksa meletakkan mereka di dalam kelas terakhir agar perjalanan akademik sekolah dapat berjalan lancar demi kepentingan semua pihak. Justeru adakalanya kita tidak memberi harapan langsung kepada mereka. Murid yang mempunyai masalah dan duduk di kelas corot amat berbeza dengan murid normal tetapi turut berada dikelas corot. Namun begitu guru juga sebagai manusia biasa dan sering dipengaruhi oleh emosi cuba sedaya upaya agar dapat membantu mereka dengan akedah paling terbaik.
Perbezaan Murid Bijak Corot dengan Murid Corot di kelas tercorot.
Adakalanya murid yang bijak terpaksa berada di kelas corot disebabkan pelbagai faktor antaranya lebihan pelajar dan juga faktor faktor semasa. Ini bukan bermakna mereka tidak mempunyai sebarang harapan. Saya bersetuju adakalanya guru tidak berperanan menaikkan self esteem murid dan menyebabkan mereka putus harapan. Murid corot di kelas tercorot terpaksa menghuni kelas paling belakang disebabkan keputusan peperiksaan yang tidak memberangsangkan. Murid ini yang lemah dari sudut 3M bukan dibiarkan terus oleh guru. Pihak sekolah memastikan mereka dibantu menerusi kelas pemulihan dan juga pelbagai teknik untuk memastikan objektif pendidikan negara tercapai iaitu murid menguasai kemahiran 3M(menulis,membaca,mengira). 
Entri ini saya khususkan untuk merujuk penyelidikan yang djalankan oleh Tim Psikologi Hadith dan mudah mudahan dapat diajdikan panduan untuk guru mendidik murid.
Bila kita berhadapan dengan murid yang rosak akhlak, apakah yang sebenarnya kita lakukan?. Bayangkan anda berhadapan dengan murid yang sentiasa membuat onar di sekolah seperti samseng,merokok,membuli dan pelbagai lagi kes berat. Bagi guru lelaki yang bukan kaunselor seperti saya, pernah juga kita mengambil tindakan kekerasan sebagai jalan penyelesaian. Selalunya kaedah kekerasan ini sangat berhasil(tetapi pada masa yang sama mengundang perilaku yang lebih negatif).Kesudahannya kita dapat mengawal mereka di sekolah(baca:bukan merubah terus mereka) walaupun mereka menyimpan perasaan benci yang amat sangat. Murid sekarang sangat pandai mencari jalan melepaskan diri. Beberapa kes yang kami selesaikan menggunakan kaedah ugutan ternyata dapat membongkar modus operandi kumpulan murid ini. Tetapi saya akui murid tersebut hanya tidak melakukan kesalahan di hadapan kami sahaja tetapi tetap tidak berubah bila kami tiada..


Justeru kita lihat bagaimana caranya Nabi Muhammad mendidik remaja yang rosak akhlaknya.
sumber:http://hadithpsikologi.blogspot.com/
Teknik Nabi Muhammad Melayan Remaja yang Rosak AkhlakMasalah remaja rosak akhlak adalah masalah sepanjang zaman. Ini bukan masalah masa ini sahaja.
Dalam rekod sejarah ada catatan yang menunjukkan bagaimana Nabi Muhammad melayan remaja yang rosak akhlak. Di bawah ini adalah salah satu catatan seperti itu: 

Pada suatu hari, ada seorang pemuda datang berjumpa dengan Nabi Muhammad. Dia berkata, “Saya telah bercumbu-cumbu dengan seorang perempuan dari pinggir kota. Saya sudah buat semuanya, kecuali bersetubuh dengannya. Sekarang saya datang ke hadapan tuan, maka hukumlah saya sebagaimana yang tuan mahu.” Saidina Umar memarahi remaja itu, katanya, “Allah menutupi kesalahan kamu jikalau kamu menutupi diri kamu sendiri!” Mendengar kata-kata Saidina Umar itu, Nabi Muhammad tidak bercakap apa-apa. Kemudian pemuda itu pergi dari situ. Nabi Muhammad segera menyuruh orang memanggilnya supaya datang semula. Kemudian beliau membacakan kepada remaja itu ayat ini: “Dan dirikanlah sembahyang itu pada pagi dan petang, dan pada bahagian permulaan daripada malam. Sesungguhnya perbuatan-perbuatan yang baik itu menghapuskan dosa daripada perbuatan-perbuatan yang buruk. Itulah peringatan bagi orang-orang yang ingat.” Kemudian, ada seorang lelaki lain yang ada di situ bertanya, “Wahai Rasul Allah, apakah ayat itu ditujukan khusus untuk dia seorang sahaja, ataupun ayat itu ditujukan untuk semua orang?” Nabi Muhammad menjawab, “Untuk semua orang.”

 - Hadith ini direkodkan oleh Abu Daud.
Dalam peristiwa di atas beberapa prinsip yang ditunjukkan oleh Nabi Muhammad: 

1. Tidak mengucapkan kata-kata yang menyebabkan remaja itu berasa malu.
2. Tidak menyebabkan remaja itu berasa dirinya seorang yang kotor dan hina.
          3. Tidak memarahi remaja itu.
4. Tidak mengutuk, mengecam dan mengkritik sikapnya. 
5. Tidak menyalahkan sesiapa 
.6. Tidak cuba mencari punca kerosakan akhlak itu. 
7. Tidak menasihatinya. 
8. Tidak membodoh-bodohkannya.

Dalam peristiwa itu Nabi Muhammad hanya membacanya ayat Quran yang kandungannya menerangkan cara-cara membersihkan diri daripada dosa.
Cara bagaimana Nabi Muhammad melayan remaja yang rosak akhlak itu sangat berbeza dengan cara yang lazimnya kita gunakan.
 Kita sebagai manusia biasa tentu akan mengambil tindakan drastik apabila menghadapi situasi ini. Jalan mudah ialah mendenda,memanggil ibu bapa atau mengenakan hukuman berdasarkan buku peraturan sekolah. Namun Nabi tidak menggunakan emosi beliau dalam membentuk akhlak manusia. Apa yang anda akan lakukan sekiranya berhadapan dengan situasi ini?....(bersambung)

No comments:

Post a Comment